I

Hoe bouw je een goede Facebook advertentie?

dinsdag, 22 mei 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!

 

Op Facebook adverteren lijkt zo makkelijk... Je klikt naast je bericht op "Promoot" vult je doelgroep in en gaan! Likes stromen binnen, alleen levert dat geen conversie op... Hoe kan dat nou? Dat lees je in deze blog!

Er zijn hier zoveel webinars over, hoe je goed kunt adverteren op Facebook. Ik moet je helaas teleurstellen: dit leer je echt niet in 1 gratis webinar. De top online marketeers van de wereld hebben hier studies voor gedaan, heel erg veel cursussen voor bekeken en jaren ervaring opgebouwd. Zoals eigenlijk alle mensen die in hun vakgebied uitmuntend zijn. Yogateacher word je ook niet na 1 uurtje gratis webinar kijken, right ;-) Wel kan ik je handvatten geven om een kleine campagne op te zetten in Facebook. Maar verwacht niet dat je met €10 advertentiegeld zonder ervaring in Facebook adverteren, €10.000 omzet gaat genereren. 
Let's start. 

Heb jij jouw Facebook Business Manager al ingericht?

Voor Facebook adverteren heb je een hele achterkant, genaamd: Facebook Business Manager. Veel online adverteerders korten dit af tot BM. Deze zet je hier op. Zorg ervoor dat je de volgende op orde hebt:

  • Gebruik je zakelijke e-mailadres voor het aanmaken van een account
  • Koppel de juiste Facebookpagina's aan je businessaccount
  • Koppel de juiste Instagram accounts
  • Richt een advertentieaccount in (dit moet vaak 2 keer gedaan worden). Zonder een advertentie account, kun je niet adverteren

Bij je advertentieaccount kun je de volgende elementen maar 1 keer in richten, zorg dan ook dat je dit in 1 keer goed doet:

  • Timezone
  • Valuta

Vind je het moeilijk om jouw BM in te richten? Facebook heeft een gratis leerschool genaamd: Facebook Blueprint. Registreer je en dan kun je deze course bekijken voor het inrichten van jouw BM.

Wat zijn de voordelen van een BM?

Het hebben van een BM account op Facebook heeft een aantal voordelen:

  • Je scheidt je privé activiteiten op Facebook van je business activiteiten
  • Het gebeurt niet meer dat je per ongeluk met jouw bedrijfspagina iets liked (bijvoorbeeld je eigen bedrijfsposts van je pagina)
  • Facturen gaan via je zakelijke rekening
  • Je adverteert met een doel die meer gespecificeerd is dan bereik of betrokkenheid
  • Je kunt doelen voor jouw advertenties instellen (bereik, leads, conversies, aanmelden voor een event, etc.)

Handig om het op te zetten dus!

Hoe zet jij jouw eerste campagne op in Facebook?

Oké, je BM is opgezet. Nu ga jij jouw eerste campagne bouwen in de BM. Voordat je begint is het handig om de structuur van de BM te kennen. Er zijn 3 "lagen":

  1. Campagnedoel: bepaal wat het doel van de campagne is (klikken, leads, betrokkenheid)
  2. Doelgroepen: bepaal wie je wilt bereiken met jouw advertentie
  3. Advertenties: hier maak je de advertentie

Laten we zeggen dat jij graag een landingspagina van jouw website wilt promoten. Het doel is dan klikken (CTR, is hierbij belangrijk voor de slimmerds onder ons) naar de landingspagina genereren.

Hoe bepaal jij je doelgroep?

Voordat je de doelgroep in de campagne bouwt, stel je jezelf eerst de volgende vragen:

  1. Wat is het budget per dag om mee te adverteren per doelgroep?
  2. In welke locatie wil ik mensen bereiken en met welke maximale radius (en waarom deze locatie?)?
  3. Wat is de leeftijd van mijn doel groep? Als je een range hebt van 18-67 jaar, moet je groepen maken van leeftijden op basis van levensfases van je doelgroep. Iemand van 67 jaar oud is echt een ander persoon dan van 18 jaar oud. 
  4. Welk geslacht wil ik bereiken (en waarom?)?
  5. Wat zijn de interesses en welke andere demografische kenmerken heeft mijn doelgroep?

Voor een eerste campagne kun je dit zo breed mogelijk opstellen en aan de hand van de analytics kun je het na bijvoorbeeld 1 week fine-tunen. 

Hoe maak je een goede advertentie?

Facebook is heel erg streng met advertenties en hier zijn veel regels aan verbonden. Lak aan deze regels of denk je dat Facebook daar geen consequenties voor heeft? Wel dus. In het ergste geval keurt Facebook jouw advertentie af en wordt je advertentie niet vertoond. Als Facebook jouw advertentie niet optimaal vindt, vernauwen ze het bereik (dus je krijgt dan niet het volle bereik wat je in principe inkoopt bij doelgroepen). Dit heeft alles te maken met de mission statement van Facebook: be relevant. Houd deze mission statement bij alles wat je op Facebook maakt in je achterhoofd.

Voor je begint met het daadwerkelijk maken van je advertentie, is het handig om de ad guide van Facebook door te nemen. Hierbij zijn vooral de afbeeldingsregels erg bindend. Als dit je eerste advertentie is in de BM, dan raad ik aan om te beginnen met het adverteren met 1 afbeelding. Stel jezelf ook deze vragen bij het maken van je advertentie:

  • Welke afbeelding ga je gebruiken en waarom? Laat duidelijk op de afbeelding zien waarvoor je adverteert. Het liefst met een persoon erop en met heldere kleuren. Haal de afbeelding waarmee je gaat adverteren even door dit linkje heen. Verder hebben Facebook en Instagram (ja Instagram is van Facebook, die gaat mee de advertentiemolen in) verschillende afbeeldingsformaten. Houd daar rekening mee.
  • Schijf een goede, duidelijke en SMART ad copy. Ad copy staat ook wel voor advertentie tekst en dit goed schrijven is echt een vak apart. 
  • Bepaal naar welke landingspagina je mensen wilt sturen met jouw advertentie, als je met dit doel adverteert
  • Bepaal een goede korte kop en link omschrijving
  • Vergeet niet op publiceren te klikken als het af is

In het begin ga je zeker weten fouten maken, omdat de BM op het eerste oog een doolhof lijkt. Maar, geef niet op. In dit geval geldt echt: oefening baart kunst.

Nu je alles op een rijtje hebt voor het bouwen van jouw eerste Facebook campagne, raad ik je aan om het volgende formulier te downloaden in te vullen en op basis daarvan, van start te gaan:

CAMPAGNE FORMULIER

Hoe houd je jouw campagne het beste in de gaten?

Zorg ervoor dat je elke dag even een moment vrij maakt om naar je campagne te kijken. Doe aanpassingen waar nodig op eventuele feedback die je krijgt via comments onder je advertentie of wanneer je deze zelf ziet na een nacht slapen. Verder:

  • Zet een budgetlimiet op je campagne (dit doe je in de eerste laag)
  • Laat een klik naar een landingspagina niet meer zijn dan €1. Is hij wel hoger dan €1? Dan gaat er of iets mis bij je doelgroepbepaling of bij je advertentie. Zet je campagne uit en denk na wat het kan zijn en pas het aan
  • Neem de feedback uit punt 2 sowieso erg serieus

In deze video leg ik kort uit hoe je een goede Facebook advertentie bouwt:

Dit waren de highlights, heb je nog vragen? Stuur mij gerust een e-mail op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Aantal keer gelezen: 283
Petra de Niet

Al bijna 3 jaar run ik mijn bedrijf: SendtoDeliver. 
Ik weet weet alles op het gebied van content, storytelling, strategie, advertising, data, webcare en community building. Eigenlijk alles wat met online marketing te maken heeft. 
Dit heb ik voor veel mooie merken mogen doen als Hago, the Adecco Group, Fashionweek en nog veel meer! 


Heb je een vraag over Online Marketing? Stuur mij gerust een e-mail!

Website: https://www.linkedin.com/in/sendtodeliver/ E-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.