Wat zijn de basisregels van SEO?

Je hebt de term ‘SEO’ vast wel een keer gehoord op de werkvloer, alleen heb je er nog geen kaas van gegeten. Toch is het belangrijk dat je de basisregels van SEO op een rijtje hebt, wil je content goed online verspreiden.

Voor eens en voor altijd: SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Het is de organische vindbaarheid van jouw online content op Google zonder dat je ervoor betaalt. Wanneer je wel betaalt voor je vindbaarheid op Google, dan maak je gebruik van Adwords en spreek je over SEA. Dat is weer een ander verhaal.

Basisregels

Voor iedereen die online content maakt en verspreidt, is het een must om op z’n minst de basisregels van SEO te kennen. Dus laten we jouw algemene SEO-kennis even bijspijkeren met de volgende simpele regels voor het schrijven van een blog:

  • Je blog moet uit minstens 500 woorden bestaan.
  • Het beste aantal is tussen de 750-1000 woorden.
  • Bepaal een kernwoord van je stuk.
  • Je titel moet de kernzin zijn van je blogpost, en je kernwoord moet erin voorkomen.
  • Dit kernwoord moet 4 of 5 keer herhaald/verwerkt worden in de tekst van je blog.
  • Maar overdrijf niet (niet meer dan 5 keer).
  • Gebruik de features van opmaak: kop 1/2/3, alinea, etc. Hiermee kun je alinea’s bouwen en opbreken en ze een titel geven.
  • Google kijkt naar de kwaliteit van je content: spelling, zinsopbouw, grammatica en paragrafen van de tekst. Je moet denken aan de kleinste details!
  • Zorg dat het einde van je URL overeenkomt met de titel van je blog.
  • Zorg dat je afbeeldingen een naam geeft in het thema van je blog, voordat je ze uploadt op je website.
  • Op WordPress kan je de handige SEO plug-in ‘Yoast’ gebruiken. Deze analyseert je tekst en geeft aan of deze aan de SEO-voorwaarden voldoet. Handig!

Wil je meer SEO? Stuur me gerust een mailtje, dan help ik je verder!

Geen reacties

Laat een reactie achter