I

De vertaling van Marketingtaal: Afkortingen

donderdag, 19 juli 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

 

Wanneer online marketeers aan het woord zijn, kunnen ze nog wel eens in het "Chinees" praten: CPM, CTR, CLP... Wat bedoelen ze nou?! In deze blog vind je de betekenissen van de belangrijkste online marketing afkortingen!

Online marketing kan soms overkomen als een doolhof: cijfers, grafieken, A/B-testing, trackingcodes en afkortingen. In dit doolhof kun je snel verdwalen en de uitgang niet meer vinden, zeker als je zelf geen online marketeer bent. Toch moet je in veel gevallen met de online marketeer samenwerken en dan is het handig dat jullie dezelfde taal spreken. Daarnaast geven de betekenissen van deze afkortingen jou meer inzichten over de customer journey, ook wel de digitale reis die een klant/kandidaat aflegt voordat hij of zij terecht komt bij jouw bedrijf. Hiermee kun je funnels en analyses bouwen, dus laten we beginnen! Let op, de afkortingen zijn in het Engels. Uiterarad zal ik uitleg in het Nederlands eronder geven.

Percentage afkortingen

Percentages zijn belangrijk om te berekenen, zo zie je waar het misgaat. Als een van deze percentages laag is, dan weet je waar het probleem ligt en kun je dat gaan optimaliseren. 

CTR: Click Through Rate

Uitleg:
Dit is het percentage van weergaven die ook daadwerkelijk doorklikt naar je website/landingspagina

Berekening:
klikken/impressies= CTR

CVR: Conversion Rate

Uitleg:
Dit is het percentage van je klikken dat daadwerkelijk ook wat afneemt (lees: koopt). Afnemen of kopen heet ook wel conversie

Berekening:
conversies/klikken= CVR

LR: Lead Rate

Uitleg:
Dit is het percentage van klikken wat daadwerkelijk ook zijn gegevens (lead) achterlaat 

Berekening:
leads/klikken= LR

ABR: Add to Basket Rate

Uitleg:
Dit is het percentage van klikken wat daadwerkelijk ook een product/dienst in het winkelmandje wordt (voor webshops)

Berekening:
add to baskets/klikken= ABR

BOR: Basket to Order Rate

Uitleg:
Dit is het percentage van add to baskets dat ook daadwerkelijk een order (lees: aankoop) wordt. 

Berekening:
orders/add to baskets= BOR

Dit waren de percentages, we gaan nu door naar de kosten berekeningen.

Kosten afkrotingen

Naast percentages is het ook belangrijk om kosten te berekenen. Als een bepaalde kosten uit de hand loopen, betekent het dat het te duur is en je moet met bedenken waarom het zo duur is. Ook is het natuurlijk gek dat een klik naar de landingspagina heel goedkoop is, maar een lead weer heel duur (in verhouding). Houd dit goed in de gaten!

CPM: Coste per Mile

Uitleg:
Dit zijn de kosten die je betaald per 1000 weergaven. Ligt meestal rond de €10

Berekening:
(kosten/weergaven)*1000= CPM

CPC: Cost per Click

Uitleg:
Dit zijn de kosten die je betaald per klik naar je website

Berekening:
kosten/klikken= CPC

CPL: Cost per lead

Uitleg:
Dit zijn de kosten die je betaald per lead (ingevulde formulier)

Berekening:
kosten/leads= CPL

CPB: Cost per Basket

Uitleg:
Dit zijn de kosten die je betaald per product/dienst toevoegen aan je winkelmandje (voor webshops)

Berekening:
kosten/add to baskets= CPB

CPO: Cost per Order

Uitleg:
Dit zijn de kosten die je betaald per order (lees: aankoop/conversie) (voor webshops)

Berekening:
kosten/orders= CPO

CPA: Cost per Acquisition

Uitleg:
Dit zijn de kosten die je betaald per acquisitie (voor ZZP'ers) 

Berekening:
kosten/acquisities= CPA

CPS: Cost per Sale

Uitleg:
Dit zijn de kosten die je betaald per sale (lees: verkoop)

Berekening:
kosten/sales= CPS

Doe deze berekeningen eens per maand voor al je lopende campagnes of bekijk deze nauwkeurig in je Advertentie Programma's. 

Algemene afkortingen

Oké, nu kun je de percentages en kosten berekenen. Als laatste rest zich nog de algemene afkortingen, die ook belangrijk zijn voor het algemene plaatje van jouw marketing analyse. 

ROI: Return on Investment

Uitleg:
Hiermee bereken je de winst uit jouw online campagne

Berekening:
(omzet-kosten)/kosten= ROI

RPC: Revenue per Click

Uitleg:
Hiermee bereken je jouw omzet per klik

Berekening:
omzet/klikken= RPC

AOV: Average Order Value

Uitleg:
Hiermee bereken je hoeveel omzet één conversie waard is

Berekening:
omzet/ conversies= AOV

NPS: Net Promotor Score

Uitleg:
Dit brengt in kaart hoe tevreden jouw klanten zijn

Berekening:
percentage niet fans van jouw brand - percentage fans van jouw brand= NPS

USP: Unique Selling Point

Uitleg:
Dit zijn de unieke voordelen die jouw bedrijf te bieden heeft aan de klanten

RPM: Renevnue per Mile

Uitleg:
Dit geeft aan hoeveel omzet 1000 weergaven opleveren

Berekening:
(omzet/weergaven)*1000= CPM

ROAS: Return on Ad Spent

Uitleg:
Hiermee bereken je hoeveel winst jouw campagnes opleveren gebaseerd op de online advertentiekosten

Berekening:
(Totale conversiewaarde – Totale kosten) / Totale kosten= ROAS

Dit zijn niet alle afkortingen, maar wel de belangrijkste. Mis je nog een belangrijke? Laat het me dan weten!

Kom je er niet uit? Stuur mij gerust een e-mail op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Dan kan ik je ook oefeningen sturen, om dit onder de knie te krijgen.

Aantal keer gelezen: 152
Petra de Niet

Al bijna 3 jaar run ik mijn bedrijf: SendtoDeliver. 
Ik weet weet alles op het gebied van content, storytelling, strategie, advertising, data, webcare en community building. Eigenlijk alles wat met online marketing te maken heeft. 
Dit heb ik voor veel mooie merken mogen doen als Hago, the Adecco Group, Fashionweek en nog veel meer! 


Heb je een vraag over Online Marketing? Stuur mij gerust een e-mail!

Website: https://www.linkedin.com/in/sendtodeliver/

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.