De vertaling van marketing taal: afkortingen

Wanneer online marketeers aan het woord zijn, kunnen ze nog wel eens ‘Chinees’ praten. CPM, CTR, CLP… wat bedoelen ze nou?! Hier vind je de betekenissen van de belangrijkste online marketing afkortingen.

Liever de vlog kijken over Marketing Afkortingen? Klik op deze zin!

Online marketing voelt soms alsof je je in een doolhof bevindt: cijfers, grafieken, A/B-testing, trackingcodes en afkortingen. In dit doolhof verdwaal je snel, zeker als je zelf geen online marketeer bent. Toch moet je in veel gevallen met de online marketeer samenwerken en dan is het wel handig dat jullie dezelfde taal spreken.
Daarnaast geven de betekenissen van deze afkortingen jou meer inzicht over de customer journey, ook wel de digitale reis die een klant aflegt voordat hij of zij terecht komt bij jouw bedrijf. Hiermee kun je funnels en analyses bouwen, om de doelgroep nóg beter te bereiken! Dus laten we beginnen. Let op: de afkortingen zijn in het Engels, de uitleg in het Nederlands.

Percentage afkortingen

Percentages zijn belangrijk om te berekenen, want zo kun je zien of je jouw doelstellingen hebt behaald. Als een van deze percentages laag is, dan weet je waar het probleem ligt en kun je dat gaan optimaliseren.

CTR: Click Through Rate

Uitleg:dit is het percentage van weergaven die ook daadwerkelijk doorklikken naar je website
Berekening: klikken/impressies=CTR

CVR: Conversion Rate

Uitleg: dit is het percentage van je klikken die daadwerkelijk ook wat afneemt (lees: koopt). Afnemen of kopen heet ook wel ‘conversie’.
Berekening: conversies/klikken=CVR

LR: Lead Rate

Uitleg: dit is het percentage van klikken dat daadwerkelijk ook zijn gegevens (leads) achterlaat.
Berekening: leads/klikken=LR

ABR: Add to Basket Rate

Uitleg: dit is het percentage van klikken dat daadwerkelijk ook een product in het winkelmandje wordt (voor webshops)
Berekening: add to baskets/klikken=ABR

BOR: Basket to Order Rate

Uitleg: dit is het percentage van add to baskets dat daadwerkelijk ook een order (lees: aankoop) wordt.
Berekening: orders/add to baskets=BOR

Kosten afkortingen

Naast percentages, is het ook belangrijk om de kosten te berekenen. Je moet weten wanneer zaken te duur worden of waarom de kosten stijgen. Ook is het natuurlijk gek als bijvoorbeeld een klik naar de landingspagina heel goedkoop is, maar een lead inverhouding weer heel duur. Aantal berekeningen om dit in de gaten te houden.

CPM: Cost per Mil

Uitleg: dit zijn de kosten per 1000 weergaven. Dit ligt meestal rond de €10
Berekening: (kosten/weergaven)*1000=CPM

CPC: Cost per Click

Uitleg: dit zijn de kosten per klik naar je website.
Berekening: kosten/klikken=CPC

CPL: Cost per Lead

Uitleg: dit zijn de kosten per lead (ingevuld formulier).
Berekening: kosten/leads=CPL

CPB: Cost per Basket

Uitleg: dit zijn de kosten per product/dienst die toegevoegd worden aan het winkelmandje (voor webshops).
Berekening: kosten/add to baskets=CPB

CPB: Cost per Basket

Uitleg: dit zijn de kosten per product/dienst die toegevoegd worden aan het winkelmandje (voor webshops).
Berekening: kosten/add to baskets=CPB

CPO: Cost per Order

Uitleg: dit zijn de kosten per order (lees: aankoop/conversie) (voor webshops).
Berekening: kosten/orders=CPO

CPA: Cost per Acquisition

Uitleg: dit zijn de kosten per acquisitie (voor ZZP’ers).
Berekening: kosten/acquisities=CPA

CPS: Cost per Sale

Uitleg: dit zijn de kosten per sale (lees: verkoop/conversie).
Berekening: kosten/sales=CPS

Doe deze berekeningen eens per maand voor al je lopende campagnes en/of bekijk deze nauwkeurig in je advertentie programma’s.

Algemene afkortingen

Oké, nu kun je de percentages en kosten berekenen. Dan rest zich nog de algemene afkortingen, die ook belangrijk zijn voor het algemene plaatje van jouw marketinganalyse.

ROI: Return on Investment

Uitleg: hiermee bereken je de winst uit jouw online campagne.
Berekening: (omzet-kosten)/kosten=ROI

RPC: Revenue per Click

Uitleg: hiermee bereken je jouw omzet per klik.
Berekening: omzet/klikken=RPC

AOV: Average Order Value

Uitleg: hiermee bereken je hoeveel omzet één conversie waard is.
Berekening: omzet/conversies=AOV

NPS: Net Promotor Score

Uitleg: dit brengt in kaart hoe tevreden jouw klanten zijn.
Berekening: percentage niet fans van jouw brand – percentage fans van jouw brand=NPS

USP: Unique Selling Point

Uitleg: dit zijn de unieke voordelen die jouw bedrijf te bieden heeft aan klanten.

RPM: Revenue per Mil

Uitleg: dit geeft aan hoeveel omzet 1000 weergaven opleveren.
Berekening: (omzet/weergaven)*1000=RPM

ROAS: Return on Ad Spent

Uitleg: hiermee bereken je hoeveel wins jouw campagnes opleveren, gebaseerd op de online advertentiekosten.
Berekening: (totale conversiewaarde-totale kosten)/totale kosten=ROAS

Dit waren niet alle afkortingen, maar wel de belangrijkste! Mis je er nog eentje? Laat het ons dan weten! Kom je er niet uit? Stuur ons gerust een mailtje op: info@sendtodeliver.nl.

In deze vlog leg ik de Marketing Afkortingen uit:

Geen reacties

Laat een reactie achter