I

Zo kies je de juiste tone of voice voor jouw bedrijf

vrijdag, 22 juni 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

 

Het vinden van de balans, en dus de perfecte tone of voice is vaak een uitdaging. Deze 4 stappen zullen je er een handje bij helpen. 

Het vinden van de balans is op zichzelf al een vrij lastige klus. Balans tussen je vrienden en je relatie, tussen geld sparen en leuke dingen doen en tussen gezond eten en cheatdays. Je bent dagelijks bezig met afwegingen maken, of het nu onbewust gaat of aan de hand van een denkbeeldig “pros and cons” lijstje. Tijdens schrijven doe je eigenlijk niets anders: moet ik dit nu zo zeggen of juist zó?

 

Laten we eerst een stapje terug nemen.

De tone of voice heeft niks te maken met wát je zegt, maar hoe je het zegt. Het gaat niet alleen om het kiezen van de juiste woorden, maar ook op welke volgorde je ze plaatst en hoe de zinnen lopen. De tone of voice omvat alle content: website content, social media posts, e-mails, nieuwsbrieven en brochures. Een vraag die ik jaren geleden als beginnend marketingstudente aan mezelf stelde: waarom is die tone of voice zo belangrijk? En gaat het niet gewoon vanzelf?

Een simpel verzoekje kan je op verschillende manieren verwoorden:

  • Heb je toevallig een marker die ik kan lenen?
  • Mag ik een marker lenen?
  • Geef me eens die marker!

Zoals ik al zei, draait het bij de tone of voice niet zozeer om de inhoud, maar om de verpakking ervan. Het drukt persoonlijkheid uit, en daarmee normen en waarden. Precies dat zorgt ervoor dat mensen een band willen vormen met een bedrijf, zolang er consistent mee om wordt gegaan.

In 4 stappen vind je jouw unieke tone of voice

Stap 1. Wie ben jij?

Omdat de tone of voice de persoonlijkheid van jouw bedrijf uitstraalt, is het belangrijk eerst concreet te maken wat precies de normen en waarden zijn. Waar staat het merk voor? Wat wil het uitdragen aan de wereld? Wat is de missie en visie? Formuleer je antwoorden zo bondig mogelijk in een aantal key words zoals: professioneel, speels, avontuurlijk, spiritueel, lollig, dromerig en experimenteel.  

Stap 2. Wie is je doelgroep?

Nu je precies weet wát je verkoopt, moet je weten aan wie je het verkoopt. Als je de doelgroep door en door kent, wordt het vast makkelijker de juiste toon te kiezen. Een slimme manier om je doelgroep herkenbaar en persoonlijk te maken is het ontwerpen van persona’s. Doe onderzoek naar je doelgroep door te kijken naar website analyses, social media onderzoek en je klantenbestand. Baseer op basis daarvan een aantal profielen (persona’s), met daarin de volgende basisinformatie:

  • Naam, leeftijd, geslacht, relatiestatus, werk, familie, opleiding en woonplaats.
  • Persoonlijkheid: normen en waarden.
  • Foto
  • Natuurlijk kan dit uitgebreider: naar welk type telefoon ze gebruiken en welke functie ze bekleden. Dat laatste is misschien nog wel belangrijkere informatie dan relatiestatus.

Voor startende bedrijven die nog geen groot databestand over hun doelgroep hebben, is er een andere manier om de doelgroep echt te leren kennen. Het organiseren van een focusgroep is de ultieme gelegenheid om erachter te komen wat ze voelen, denken en willen.

Stap 3. Kies je woorden

Nu je de kernwaarden van je merk hebt omgezet in concrete key words, is het tijd om te kijken naar de verpakking van je content. Hoe zeg ik wat ik wil zeggen? Om daarachter te komen, moet je hier even over nadenken:

  • Informeel of formeel? Waar identificeer je je het meest mee? En wat werkt het best om de doelgroep aan te spreken? Daar kom je pas achter door te testen. Formeel taalgebruik straalt professionaliteit uit en geeft je een autoritaire uitstraling, maar kan er ook voor zorgen dat je wat stijfjes en ouderwets overkomt. Op online kanalen je klant aanspreken met ‘u’ is echt not done. Spreek je informeel, dan speelt persoonlijkheid een grotere rol. Schiet je te ver door? Dan kan het zijn dat je je professionaliteit in de ogen van je klant verliest. Het gaat hier weer om het vinden van de juiste balans. Neig je meer naar de professionele of de informele toon?

Tip: bedenk eens hoe je het zou zeggen. We hebben – net te vaak – de neiging om het in geschreven tekst moeilijker te maken dan dat het is.

  • Let op stijl! Het kiezen van de juiste woorden en op welke volgorde je ze zet, is een persoonlijke afweging en hangt af van context. Welke van deze zinnen spreekt jou het meest aan? En waarom?
    • Omdat jij lekker wilt slapen, hebben wij deze bedden voor je gemaakt.
    • Wij hebben deze bedden voor je gemaakt, omdat jij lekker wilt slapen.
  • Kleur niet te strak binnen de lijntjes. Ga vooral niet te strikt om met alle officiële regeltjes. Bepaal je eigen schrijfstijl op basis van je klantprofiel en de normen en waarden van je merk, maar bovenal: stick to it.
  • Wat te doen met spreek- en straattaal? Dit hangt echt af van je doelgroep. Spreek je voornamelijk urban jongeren aan? Dan zullen ze niet schrikken van wat spreek- en straattaal hier en daar. Schrijf je een blog of maak je producten voor vrouwen in de menopauze? Dan moet je dat misschien maar laten.  

Stap 4. Een vleugje humor

Omdat je jezelf en anderen vooral niet te serieus moet nemen. Maar bedenk wel: in hoeverre past humor bij wat ik wil uitstralen? Check deze merken: 

  • Pimp je saaie contactgegevens.

 

  • Subtiele humor van Oatly.

 

  • Mailchimp, met korte en krachtige anekdotes, droge humor en positiviteit. Ze hebben zelfs aandacht besteed aan error 404 pagina's:

 

Zonder een unieke tone of voice is er het risico om bedolven te worden onder andere (betere) content van concurrenten. Voordat je de tone of voice kan ontwerpen, moet je eerst weten wat je wilt zeggen. Pas daarna kan je kijken naar hoe je dat wilt doen: informeel of formeel, met of zonder een vleugje spreek- of straattaal en welke vorm van humor bij jouw bedrijf past. De tone of voice van jouw merk drukt persoonlijkheid uit, met unieke normen en waarden. Iets ongrijpbaars dat je van de rest onderscheid. Iets dat ervoor zorgt dat mensen zich met je merk verbonden gaan voelen.  

Aantal keer gelezen: 984
Milou

Sinds een paar jaar doe ik met veel passie eigenlijk van alles op het gebied van online content. En nu blog ik ook nog eens bij SendToDeliver, met alleskunner Petra die me elke dag weer een stukje meer enthousiast maakt over het vak. 

Naast werken en afstuderen, zorg ik dat ik tijd vrij heb om afspeellijsten op Spotify te maken, anime te kijken, bordspelletjes te spelen (mijn favo’s: 30 seconds, Weerwolven en Cards Against Humanity) en los te gaan op festivals. 

 

Alles weten over content? Lees mijn blogs! Voor vragen kun je altijd een mailtje sturen naar milou@sendtodeliver.nl! 

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.